Образ турка у православній полемічній літературі кінця XVI – першої чверті XVII ст.
DOI:
https://doi.org/10.18523/2617-3417.2020.3.65-76Ключові слова:
образ турка, «турецьке панування», полемічна література, «козацький бастіон»Анотація
У статті розглянуто практики використання образу турка як «Іншого» православними полемістами впродовж кінця XVI – першої чверті XVII ст. Завоювання Візантії турками, перебування Константинопольського патріархату під османською владою, есхатологічний вимір «турецького панування», становище східної церкви в Османській імперії – неповне коло питань, що стали предметом багаторічної дискусії між прихильниками та противниками Унії. Причиною цього став процес пригадування православними візантійського коріння як однієї з форм атрибуції своєї ідентичності. Не менш важливий процес – це конструювання образу ворога «поляка-католика» православними полемістами за допомогою наративу «турецького панування». Польсько-османський конфлікт 1620–1621 рр. та процес відновлення Київської митрополії змусили православних ієрархів відмовитися від використання наративу позитивного досвіду «турецького панування» й долучитися до творення ідеї «козацького бастіону» та образу козаків як захисників не лише Речі Посполитої, а й усього християнства.
Матеріал надійшов 20.03.2020
Посилання
- Berezhna, Liliia. “Iak namaliuvaty voroha? «Svoi» i «chuzhi» v rannomodernii ukrainskii ikonohrafii.” Theatrum humanae vitae, edited by Dovha Larysa. Kyiv: Laurus, 2012.
- Berezhnaya, Liliya. “Kazackij bastion 17 veka – vzglyad iznutri i snaruzhi,” In Religion und Integration im Moskauer Russland. Konzepte und Praktiken, Potentiale und Grenzen. 14.-17.
- Jahrhundert. Edited by Steindorff Ludwig, 265–296. Wiesbaden: Harassowitz, 2010.
- Berezhna, Liliia. “Shukaiuchy «Tretii shliakh»: eskhatolohiia i spasinnia u tvorakh Ipatiia Potiia ta Meletiia Smotrytskoho.” Kyivska Akademiia 6 (2008): 19–36.
- Bisaha, Nancy. Creating East and West: Renaissance Humanists and the Ottoman Turks. Philadelphia: University of Pennsylvania Press, 2004.
- [Boretskyi, Yov]. “Perestoroga.” In Akty, otnosyashchiesya k istorii Zapadnoj Rossii. T. IV, 203–236. Sankt-Peterburg: Izd. Arheograf. Komissii, 1851.
- Boretskyi Yov ta inshi. “Protestatsiia.” In Pamiatky bratskykh shkil na Ukraini. Kinets 16 – poch. 17 st. Kyiv: Naukova dumka, 1998.
- Bushkovitch, Paul. “Orthodoxy and Islam in Russia 988–1725.”In Ludwig Steindorff, ed. Religion und Integration im Moskauer Russland: Konzepte und Praktiken, Potentiale und Grenzen, Forschungen zur osteuropäischen Geschichte 76, 117–144. Wiesbaden, 2010.
- Cultural encounters between East and West, 1453–1699, еdited by Matthew Birchwood, Matthew Dimmock. Amersham: Cambridge Scholars Press, 2005.
- Frick, David A. Meletij Smotryc’kyj. Cambridge, Mass.: Harvard Ukrainian Research Institute, 1995.
- Grygorieva, Tetyana. “Symbols and Perceptions of Diplomatic Ceremony: Ambassadors of the Polish-Lithuanian Commonwealth in Istanbul.” In Kommunikation durch symbolische Akte. Religiöse Heterogenität und politische Herrschaft in Polen-Litauen, Hg. v. Y. Kleinmann, 115–131. Stuttgart: Franz Steiner Verlag, 2010.
- Hrushevskyi, Mykhailo. Istoriia Ukrainy-Rusy. Vol. 7. Kyiv: Naukova dumka, 1991.
- Höfert, Almut. “The Order of Things and the Discourse of the Turkish Threat: The Conceptualisation of Islam in the Rise of Occidental Anthropology in the Fifteenth and Sixteenth Centuries.” In Between Europe and Islam: Shaping Modernity in a Transcultural Space, еds. Almut Höfert and Armando Salvatore, 29–70. Brussels: European Interuniversity Press.
- Imagining the Turk, еdited by Božidar Jezernik. Newcastle: Cambridge Scholars Publishing, 2010.
- İnalcık, Halil. “Ottoman Archival Materials on Millets.” In Christians and Juws in the Ottoman Empire: The Functioning of a Plural Society, ed. Benjamin Braude and Lewis Bernard, 437–449. New York and London: Holmes and Meier Publishers, 1982.
- İnalcık, Halil. “The status of the Greek Orthodox Patriarch under the Ottomans.” Turcica 23 (1991): 407–436.
- Isoaho, Mari. “Poslednij car’ i «Synove izmailevi»: (Apokalipsis v «Povesti vremennyh let»).” Drevnyaya Rus’. Voprosy medievistiki 4 (2016): 5–19.
- Kopystenskij, Zahariya. “Palіnodіya.” In Russkaya Istoricheskaya Bibleoteka. Vol. IV: Pamyatniki polemicheskoj literatury v Zapadnoj Rusi, Book 1, 313–1200. Sankt-Peterburg: Izd. Arheograf. Komissii, 1878.
- Krevza, Lev. “Obrona Unіi.” In Russkaya Istoricheskaya Bibleoteka. Vol. IV: Pamyatniki polemicheskoj literatury v Zapadnoj Rusi, Book. 1, 157–312. Sankt-Peterburg: Izd. Arheograf. Komissii, 1878.
- Krivov, Mihail. “Odkrovenie Psevdo-Mefodiya Patarskago kak otrazhenie narodnyh vzglyadov na arabskoe nashestvie.” Vizantijskij vremennik 44 (1983): 215–221.
- Meserve, Margaret. Empires of Islam in Renaissance historical thought. Cambridge, Massachusetts, London: Harvard Historical Studies, 2008.
- Miyamoto, Yoko. “The influence of Medieval Prophecies on view of the Turks. Islam and Apocalyptism in the Sixteenth Century.” Journal of Turkish Studies 17 (1993): 125–145.
- Nojmann, Iver. “Ispol’zovanie Drugogo”: Obrazy Vostoka v formirovanii evropejskih identichnostej. Transl. by B. Litvinova. Moskva: Novoe izdatel’stvo, 2004.
- Ostrozhskij, Kliryk. “Istoriya o razbojnicheskom Florentijskom sobore, izdannaya Klirikom Ostrozhskim v 1598 g.” In Pamyatniki polemicheskoj literatury v Zapadnoj Rusi. Vol. XIX, Book 3, 433–476. Sankt-Peterburg: Izd. Arheograf. Komissii, 1903.
- Plokhii, Serhii. Nalyvaikova vira: Kozatstvo ta relihiia v rannomodernii Ukraini. Transl. by Sofiia Hrachova. Kyiv: Krytyka, 2006.
- [Rutski, Velamin]. “Sowita wina.” In Arhiv YUgo-Zapadnoj Rosii. Vol. VII (1), 443–510. Kiev: Tipografiya G. T. Korak-Novickogo, 1887.
- Schmücker-Breloer, Maritta. “Zur Rezeption des «Lebed s periem...» von Ioannikij Galjatovskij.” In Slavistische Studien zum IX. Internationalen Slavisten kongressin Kiev 1983, еdited by Reinhold Olesch, 465–494. Köln; Wien, 1983.
- [Sielawa, Antoni]. “Antelenchus, to jest odpis na skrypt... Elenchus.” In Arhiv Yugo-Zapadnoj Rosii. Vol. VIII (1), 674–731. Kiev: Tipografiya G. T. Korak-Novickogo, 1914.
- Silverstein, Brett, and Catherine Flamenbaum. “Biases in the Perception and Cognition of the Actions of Enemies.” Journal of Social Issues 45 (1989): 51–72.
- Sinkevych, Natalia. “Byzance apres Byzance: Vizantiia ochyma ruskykh intelektualiv kintsia XVI – seredyny XVII st.” Sofiia Kyivska: Vizantiia. Rus. Ukraina 3 (2013): 523–531.
- Shiyan, Roman. “Preaching Politics: Anti-Muslim and Pro-Moscovite Rhetoric in the Sermons of the Ukrainian Orthodox Clergy (1660s–1670s).” Historian 71, Issue 2 (2009): 3318–338.
- [Smotrycki, Meletij]. “Antigrafy, albo odpowiedz na script...” In Russkaya istoricheskaya biblioteka. Vol. XIX: Pamyatniki polemicheskoj literatury v Zapadnoj Rusi, Book 1, 1149–1300. Sankt-Peterburg: Izd. Arheog. Komisii, 1903.
- [Smotrycki, Meletij]. “Examen obrony to iest Odpis na Script Obrona werificatij nazwany...” In Arhiv Yugo-Zapadnoj Rosii. Vol. VIII (1), 562–597. Kiev: Tipografiya G. T. Korak-Novickogo, 1914.
- [Smotrycki, Meletij / Ortholog, Theophil]. ΘPHNOΣ to iest Lament iedyney ś. powszechney apostolskiey wschodniey cerkwie, z obiaśnieniem dogmat wiary. W Wilnie, 1610.
- [Smotrycki, Meletij]. “Verificatia niewinności.” In Arhiv Yugo-Zapadnoj Rosii. Vol. VII (1), 279–344. Kiev: Tipografiya G. T. Korak-Novickogo, 1887.
- Starchenko, Natalia. “Liublinska uniia yak resurs formuvannia kontseptu politychnoho «narodu ruskoho» (1569–1648 rr.).” Ukrainskyi istorychnyi zhurnal 2 (2019): 4–45.
- Tafiłowski, Piotr. “Anti-turkish literature in 15th–16th century Europe.” Tarih İncelemeleri Dergisi 1 (2015): 231–280.
- Tafiłowski, Piotr. Imago Turci. Studium z dzijów komunikacji społecznej w dawnej Polsce (1453–1572). Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2013.
- Tazbir, Janusz. Polska przedmurzem Europy. Warszawa: Twój Styl, 2004.
- Ulianovskyi, Vasyl. “«Ostrozkyi Patriarkhat»: nezdiisnenyi tserkovnopolitychnyi proekt chy istoriohrafichnyi fantom?.” In Ukraina kriz viky: Zbirnyk naukovykh prats na poshanu akademika NAN Ukrainy profesora Valeriia Smoliia, 306–336. Kyiv: Instytut istorii Ukrainy NAN Ukrainy, 2010.
- Vyshenskyi, Ivan. “Knyzhka.” In Ukrainska literatura XIV–XVI st., 306–368. Kyiv: Nauk. dumka, 1988.
- Vyshenskyi, Ivan. Vybrani tvory. Edited by A. I. Skots. Lviv: Kameniar, 1980.
- Vyrskyi, Dmytro. Stanislav Orikhovskyi-Roksolan yak istoryk ta politychnyi myslytel. Kremenchuk: Vyd-vo KDPU, 2001.
- Wough, Daniel Clarke. “Ioannikii Galiatovs’kyi’s Polemics against Islam and Their Muscovite Translations.” Harvard Ukrainian Studies 3⁄4, Part 2 (1979–1980): 908–919.
- Yakovenko, Natalia. “Braty/vorohy abo poliaky ochyma ukraintsiv 17–18 st.” Yi 10 (1997): 156–167.
- Yakovenko, Natalia. “Symvol «Bohokhranymoho hrada» u pamiatkakh kyivskoho kola (1620–1640-vi roky).” In Yakovenko, Natalia. Paralelnyi svit. Doslidzhennia z istorii uiavlen ta idei v Ukraini XVI–XVII st., 296–330. Kyiv: Krytyka, 2002.
- Yaremenko, Porfyrii. Meletii Smotrytskyi. Storinky zhyttia i tvorchosti. Kyiv: Naukova dumka, 1986.
- Zavitnevich, Vladimir. Palinodiya Zaharii Kopystenskogo i ee mesto v istorii zapadno-russkoj polemiki XVI i XVII vv.: nauchno-populyarnoe izdanie. Varshava: Tipografiya Varshavskogo uchebnogo okruga, 1883.
##submission.downloads##
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Oksana Poluliakh
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з такими умовами:
а) Автори зберігають за собою авторські права на твір на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License CC BY 4.0, котра дозволяє іншим особам вільно поширювати (копіювати і розповсюджувати матеріал у будь-якому вигляді чи форматі) та змінювати (міксувати, трансформувати, і брати матеріал за основу для будь-яких цілей, навіть комерційних) опублікований твір на умовах зазначення авторства.
б) Журнал дозволяє автору (авторам) зберігати авторські права без обмежень.
в) Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо поширення твору (наприклад, розміщувати роботу в електронному репозитарії), за умови збереження посилання на його першу публікацію. (Див. Політика Самоархівування)
г) Політика журналу дозволяє розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у репозитаріях) тексту статті, як до подання його до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).