Образ турка у православній полемічній літературі кінця XVI – першої чверті XVII ст.

Автор(и)

  • Oksana Poluliakh магістр історії НаУКМА, PhD студентка Докторської школи ім. Юхименків, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.18523/2617-3417.2020.3.65-76

Ключові слова:

образ турка, «турецьке панування», полемічна література, «козацький бастіон»

Анотація

У статті розглянуто практики використання образу турка як «Іншого» православними полемістами впродовж кінця XVI – першої чверті XVII ст. Завоювання Візантії турками, перебування Константинопольського патріархату під османською владою, есхатологічний вимір «турецького панування», становище східної церкви в Османській імперії – неповне коло питань, що стали предметом багаторічної дискусії між прихильниками та противниками Унії. Причиною цього став процес пригадування православними візантійського коріння як однієї з форм атрибуції своєї ідентичності. Не менш важливий процес – це конструювання образу ворога «поляка-католика» православними полемістами за допомогою наративу «турецького панування». Польсько-османський конфлікт 1620–1621 рр. та процес відновлення Київської митрополії змусили православних ієрархів відмовитися від використання наративу позитивного досвіду «турецького панування» й долучитися до творення ідеї «козацького бастіону» та образу козаків як захисників не лише Речі Посполитої, а й усього християнства.

Матеріал надійшов 20.03.2020

Біографія автора

Oksana Poluliakh, магістр історії НаУКМА, PhD студентка Докторської школи ім. Юхименків

o.poluliakh@ukma.edu.ua

Посилання

  1. Berezhna, Liliia. “Iak namaliuvaty voroha? «Svoi» i «chuzhi» v rannomodernii ukrainskii ikonohrafii.” Theatrum humanae vitae, edited by Dovha Larysa. Kyiv: Laurus, 2012.
  2. Berezhnaya, Liliya. “Kazackij bastion 17 veka – vzglyad iznutri i snaruzhi,” In Religion und Integration im Moskauer Russland. Konzepte und Praktiken, Potentiale und Grenzen. 14.-17.
  3. Jahrhundert. Edited by Steindorff Ludwig, 265–296. Wiesbaden: Harassowitz, 2010.
  4. Berezhna, Liliia. “Shukaiuchy «Tretii shliakh»: eskhatolohiia i spasinnia u tvorakh Ipatiia Potiia ta Meletiia Smotrytskoho.” Kyivska Akademiia 6 (2008): 19–36.
  5. Bisaha, Nancy. Creating East and West: Renaissance Humanists and the Ottoman Turks. Philadelphia: University of Pennsylvania Press, 2004.
  6. [Boretskyi, Yov]. “Perestoroga.” In Akty, otnosyashchiesya k istorii Zapadnoj Rossii. T. IV, 203–236. Sankt-Peterburg: Izd. Arheograf. Komissii, 1851.
  7. Boretskyi Yov ta inshi. “Protestatsiia.” In Pamiatky bratskykh shkil na Ukraini. Kinets 16 – poch. 17 st. Kyiv: Naukova dumka, 1998.
  8. Bushkovitch, Paul. “Orthodoxy and Islam in Russia 988–1725.”In Ludwig Steindorff, ed. Religion und Integration im Moskauer Russland: Konzepte und Praktiken, Potentiale und Grenzen, Forschungen zur osteuropäischen Geschichte 76, 117–144. Wiesbaden, 2010.
  9. Cultural encounters between East and West, 1453–1699, еdited by Matthew Birchwood, Matthew Dimmock. Amersham: Cambridge Scholars Press, 2005.
  10. Frick, David A. Meletij Smotryc’kyj. Cambridge, Mass.: Harvard Ukrainian Research Institute, 1995.
  11. Grygorieva, Tetyana. “Symbols and Perceptions of Diplomatic Ceremony: Ambassadors of the Polish-Lithuanian Commonwealth in Istanbul.” In Kommunikation durch symbolische Akte. Religiöse Heterogenität und politische Herrschaft in Polen-Litauen, Hg. v. Y. Kleinmann, 115–131. Stuttgart: Franz Steiner Verlag, 2010.
  12. Hrushevskyi, Mykhailo. Istoriia Ukrainy-Rusy. Vol. 7. Kyiv: Naukova dumka, 1991.
  13. Höfert, Almut. “The Order of Things and the Discourse of the Turkish Threat: The Conceptualisation of Islam in the Rise of Occidental Anthropology in the Fifteenth and Sixteenth Centuries.” In Between Europe and Islam: Shaping Modernity in a Transcultural Space, еds. Almut Höfert and Armando Salvatore, 29–70. Brussels: European Interuniversity Press.
  14. Imagining the Turk, еdited by Božidar Jezernik. Newcastle: Cambridge Scholars Publishing, 2010.
  15. İnalcık, Halil. “Ottoman Archival Materials on Millets.” In Christians and Juws in the Ottoman Empire: The Functioning of a Plural Society, ed. Benjamin Braude and Lewis Bernard, 437–449. New York and London: Holmes and Meier Publishers, 1982.
  16. İnalcık, Halil. “The status of the Greek Orthodox Patriarch under the Ottomans.” Turcica 23 (1991): 407–436.
  17. Isoaho, Mari. “Poslednij car’ i «Synove izmailevi»: (Apokalipsis v «Povesti vremennyh let»).” Drevnyaya Rus’. Voprosy medievistiki 4 (2016): 5–19.
  18. Kopystenskij, Zahariya. “Palіnodіya.” In Russkaya Istoricheskaya Bibleoteka. Vol. IV: Pamyatniki polemicheskoj literatury v Zapadnoj Rusi, Book 1, 313–1200. Sankt-Peterburg: Izd. Arheograf. Komissii, 1878.
  19. Krevza, Lev. “Obrona Unіi.” In Russkaya Istoricheskaya Bibleoteka. Vol. IV: Pamyatniki polemicheskoj literatury v Zapadnoj Rusi, Book. 1, 157–312. Sankt-Peterburg: Izd. Arheograf. Komissii, 1878.
  20. Krivov, Mihail. “Odkrovenie Psevdo-Mefodiya Patarskago kak otrazhenie narodnyh vzglyadov na arabskoe nashestvie.” Vizantijskij vremennik 44 (1983): 215–221.
  21. Meserve, Margaret. Empires of Islam in Renaissance historical thought. Cambridge, Massachusetts, London: Harvard Historical Studies, 2008.
  22. Miyamoto, Yoko. “The influence of Medieval Prophecies on view of the Turks. Islam and Apocalyptism in the Sixteenth Century.” Journal of Turkish Studies 17 (1993): 125–145.
  23. Nojmann, Iver. “Ispol’zovanie Drugogo”: Obrazy Vostoka v formirovanii evropejskih identichnostej. Transl. by B. Litvinova. Moskva: Novoe izdatel’stvo, 2004.
  24. Ostrozhskij, Kliryk. “Istoriya o razbojnicheskom Florentijskom sobore, izdannaya Klirikom Ostrozhskim v 1598 g.” In Pamyatniki polemicheskoj literatury v Zapadnoj Rusi. Vol. XIX, Book 3, 433–476. Sankt-Peterburg: Izd. Arheograf. Komissii, 1903.
  25. Plokhii, Serhii. Nalyvaikova vira: Kozatstvo ta relihiia v rannomodernii Ukraini. Transl. by Sofiia Hrachova. Kyiv: Krytyka, 2006.
  26. [Rutski, Velamin]. “Sowita wina.” In Arhiv YUgo-Zapadnoj Rosii. Vol. VII (1), 443–510. Kiev: Tipografiya G. T. Korak-Novickogo, 1887.
  27. Schmücker-Breloer, Maritta. “Zur Rezeption des «Lebed s periem...» von Ioannikij Galjatovskij.” In Slavistische Studien zum IX. Internationalen Slavisten kongressin Kiev 1983, еdited by Reinhold Olesch, 465–494. Köln; Wien, 1983.
  28. [Sielawa, Antoni]. “Antelenchus, to jest odpis na skrypt... Elenchus.” In Arhiv Yugo-Zapadnoj Rosii. Vol. VIII (1), 674–731. Kiev: Tipografiya G. T. Korak-Novickogo, 1914.
  29. Silverstein, Brett, and Catherine Flamenbaum. “Biases in the Perception and Cognition of the Actions of Enemies.” Journal of Social Issues 45 (1989): 51–72.
  30. Sinkevych, Natalia. “Byzance apres Byzance: Vizantiia ochyma ruskykh intelektualiv kintsia XVI – seredyny XVII st.” Sofiia Kyivska: Vizantiia. Rus. Ukraina 3 (2013): 523–531.
  31. Shiyan, Roman. “Preaching Politics: Anti-Muslim and Pro-Moscovite Rhetoric in the Sermons of the Ukrainian Orthodox Clergy (1660s–1670s).” Historian 71, Issue 2 (2009): 3318–338.
  32. [Smotrycki, Meletij]. “Antigrafy, albo odpowiedz na script...” In Russkaya istoricheskaya biblioteka. Vol. XIX: Pamyatniki polemicheskoj literatury v Zapadnoj Rusi, Book 1, 1149–1300. Sankt-Peterburg: Izd. Arheog. Komisii, 1903.
  33. [Smotrycki, Meletij]. “Examen obrony to iest Odpis na Script Obrona werificatij nazwany...” In Arhiv Yugo-Zapadnoj Rosii. Vol. VIII (1), 562–597. Kiev: Tipografiya G. T. Korak-Novickogo, 1914.
  34. [Smotrycki, Meletij / Ortholog, Theophil]. ΘPHNOΣ to iest Lament iedyney ś. powszechney apostolskiey wschodniey cerkwie, z obiaśnieniem dogmat wiary. W Wilnie, 1610.
  35. [Smotrycki, Meletij]. “Verificatia niewinności.” In Arhiv Yugo-Zapadnoj Rosii. Vol. VII (1), 279–344. Kiev: Tipografiya G. T. Korak-Novickogo, 1887.
  36. Starchenko, Natalia. “Liublinska uniia yak resurs formuvannia kontseptu politychnoho «narodu ruskoho» (1569–1648 rr.).” Ukrainskyi istorychnyi zhurnal 2 (2019): 4–45.
  37. Tafiłowski, Piotr. “Anti-turkish literature in 15th–16th century Europe.” Tarih İncelemeleri Dergisi 1 (2015): 231–280.
  38. Tafiłowski, Piotr. Imago Turci. Studium z dzijów komunikacji społecznej w dawnej Polsce (1453–1572). Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2013.
  39. Tazbir, Janusz. Polska przedmurzem Europy. Warszawa: Twój Styl, 2004.
  40. Ulianovskyi, Vasyl. “«Ostrozkyi Patriarkhat»: nezdiisnenyi tserkovnopolitychnyi proekt chy istoriohrafichnyi fantom?.” In Ukraina kriz viky: Zbirnyk naukovykh prats na poshanu akademika NAN Ukrainy profesora Valeriia Smoliia, 306–336. Kyiv: Instytut istorii Ukrainy NAN Ukrainy, 2010.
  41. Vyshenskyi, Ivan. “Knyzhka.” In Ukrainska literatura XIV–XVI st., 306–368. Kyiv: Nauk. dumka, 1988.
  42. Vyshenskyi, Ivan. Vybrani tvory. Edited by A. I. Skots. Lviv: Kameniar, 1980.
  43. Vyrskyi, Dmytro. Stanislav Orikhovskyi-Roksolan yak istoryk ta politychnyi myslytel. Kremenchuk: Vyd-vo KDPU, 2001.
  44. Wough, Daniel Clarke. “Ioannikii Galiatovs’kyi’s Polemics against Islam and Their Muscovite Translations.” Harvard Ukrainian Studies 3⁄4, Part 2 (1979–1980): 908–919.
  45. Yakovenko, Natalia. “Braty/vorohy abo poliaky ochyma ukraintsiv 17–18 st.” Yi 10 (1997): 156–167.
  46. Yakovenko, Natalia. “Symvol «Bohokhranymoho hrada» u pamiatkakh kyivskoho kola (1620–1640-vi roky).” In Yakovenko, Natalia. Paralelnyi svit. Doslidzhennia z istorii uiavlen ta idei v Ukraini XVI–XVII st., 296–330. Kyiv: Krytyka, 2002.
  47. Yaremenko, Porfyrii. Meletii Smotrytskyi. Storinky zhyttia i tvorchosti. Kyiv: Naukova dumka, 1986.
  48. Zavitnevich, Vladimir. Palinodiya Zaharii Kopystenskogo i ee mesto v istorii zapadno-russkoj polemiki XVI i XVII vv.: nauchno-populyarnoe izdanie. Varshava: Tipografiya Varshavskogo uchebnogo okruga, 1883.

##submission.downloads##

Як цитувати

Poluliakh, Oksana. 2020. «Образ турка у православній полемічній літературі кінця XVI – першої чверті XVII ст». Наукові записки НаУКМА. Історичні науки 3 (Грудень):65-76. https://doi.org/10.18523/2617-3417.2020.3.65-76.