Образ «соціалістичних містечок» у Харкові та Запоріжжі в путівниках у другій половині ХХ – на початку ХХІ ст.
DOI:
https://doi.org/10.18523/2617-3417.2022.5.55-61Ключові слова:
«Соцмістечко», радянська спадщина, Харків, ЗапоріжжяАнотація
У статті проаналізовано образ «соціалістичних містечок» Харкова («Новий Харків») і Запоріжжя («Шосте селище») на сторінках міських путівників у другій половині ХХ – на початку ХХІ ст. Зроблено висновок, що образи «соціалістичних містечок» у Харкові й Запоріжжі мають подібний набір маркерів, проте по-різному були вписані у культурний простір Харкова й Запоріжжя. Обидва збудовано поруч зі знаковими промисловими підприємствами (ХТЗ і Дніпрогес), відповідно до нових принципів містобудування. Життя в цих містечках сприяло налагодженню соціалістичного побуту робітників. Технічні параметри «Нового Харкова» та «Шостого селища» також схожі: житлові квартали із розвиненою соціальною інфраструктурою (школи, лікарні, клуби та ін.), велика кількість зелених насаджень.
У 1950–1980-х рр. у культурному ландшафті Харкова образ «соцмістечка» був динамічним і позитивним. «Новий Харків» був самостійним туристичним об’єктом, кінцевим пунктом одного з головних туристичних маршрутів містом. Його простір був самодостатнім. Діяльність ХТЗ забезпечувала стійкість сенсу буття та мови опису «соцмістечка». Економічна криза призвела до розпаду заводської соціальної структури, відбулось розмивання сенсу існування «соцміста», з простору перебування (за К. Лінчем) воно перетворилося на простір транзиту. У 1990-ті рр. було втрачено функціональне й ідеологічне значення «Нового Харкова». Автори путівників зосередили увагу передусім на центральних районах міста. Це призвело до символічного забуття та «герметизації» «Нового Харкова». Скерованість на себе не давала змоги «соцмістечку» вписатися у символічний ландшафт Харкова у перші два десятиріччя незалежності.
«Соцмістечко» Запоріжжя на сторінках путівників було зразковим, проте транзитним простором. Типовий екскурсійний маршрут містом починався із Дніпрогесу і вів далі центральним проспектом, до залізничного вокзалу. Метафори опису «соцмістечка» («робітниче», «місто-сад» тощо) стали основою для практики саморепрезентації Запоріжжя. Зазначимо, що власна назва «соцмістечка» – «Шосте селище» – з’явилась на сторінках путівників лише у роки незалежності України. Образ зразкового простору, сформований на сторінках путівників, використала місцева влада як символ успішного розвитку міста. «Соцмістечко» стало простором перебування, а розмова про нього у публічному дискурсі почала відбуватись у дискурсі зберігання історико-культурної спадщини.
Посилання
- Andreeva, G., & V. Oleynik. Harkov za odin den. Dve ekskursii po gorodu bez ekskursovoda. Harkov: Prapor, 1972.
- Andreeva, G., & V. Oleynik. Znakomtes – Harkov: putevoditel. Harkov: Prapor, 1976.
- Andreeva, G., & V. Oleynik. Znakomtes – Harkov: putevoditel. Harkov: Prapor, 1982.
- Bittner, Stiven. Kuda idet istoricheskaya urbanistika? Antropologicheskiy forum 12 (2010): 26–39.
- Bon, Tomas M. “Minskiy fenomen”. Gorodskoe planirovanie i urbanizatsiya v Sovetskom Soyuze posle Vtoroy mirovoy voynyi. Moskva: Rossiyskaya politicheskaya entsiklopediya (ROSSPEN), 2013.
- Bozhenko, Anastasiia, & Oleksandra Sukhoviienko. “Zhyty u sotsmisti zaraz: mizh spadshchynohiu ta onovlenniam”. City History, Culture, Society 1 (12), 9–23.
- “Buduvannia mista navkolo Traktornoho zavodu”. Visti VUVK, 8 kvitnia, 1930, 4.
- Chala, Mariia. “Baukhaus ‒ Zaporizhzhia”: yak zberehty modernistsku spadshchynu. https://artukraine.com.ua/a/baukhaus---zaporizhzhya--yak-zberegti-modernistskuspadshchinu/#.Yn5tCehByMo.
- Crawford, Christina E. Spatial Revolution. Architecture and Planning in the Early Soviet Union. Ithaca and London: Cornell University Press, 2022.
- DeHaan, Heather. Stalinist City Planning: Professionals, Performance, and Power. Toronto, Buffalo, London: University of Toronto Press, 2013.
- Dyachenko, N., Umanskiy, M., & V. Oleynik. Harkov. Putevoditel = Kharkov: guide book. Harkov: Prapor, 1967.
- Hubkina, Ie. I., ed. Bauhauz – Zaporizhzhia. Zaporizkyi modernizm i shkola Bauhauz: Universalnist yavyshch. Problemy zberezhennia modernistskoi spadshchyny. Harkіv: TOV “Disa Plius”, 2018.
- Klimenko, N. Zaporozhe. Putevoditel-spravochnik. Dnepropetrovsk: Promin, 1976.
- Klimenko, N. Zaporozhe-Zaporozhye: Putevoditel – A gide. Dnepropetrovsk: Promin, 1987.
- Leybfreyd, A., Reusov, V., & A. Tits. Harkov: Arhitektura. Pamyatniki. Novostroyki: putevoditel. Harkov: Prapor, 1985.
- Mihaylov, Valentin, & Mikhail Ilchenko, eds. Post-Utopian Spaces Transforming and Re-Evaluating Urban Icons of Socialist Modernism. London: Taylor & Francis Ltd, 2022.
- Mordovskij, M. Personal’nyj gid: Putevoditel’. Zaporozh’e: Dikoe Pole, 2012.
- Mykhaievych, A. M., ed. Kharkiv: guide book = Kharkiv: putivnyk. Kharkiv: Kharkivske oblasne vydavnytstvo, 1958.
- Niemchonok, B., & O. Sarana. Kharkiv. Pamiatni istorychni mistsia: Korotkyi putivnyk. Kharkiv: Prapor, 1967.
- Obiekty kulturnoi spadshchyny Zaporizkoi oblasti. Katalohdovidnyk. Kyiv: Feniks, 2012.
- Orlenko, I. Turistu o Harkove = Kharkov. A tourist’s guidebook: putevoditel. Harkov: Prapor.
- Ot Aleksandrovska k sotsialisticheskomu Zaporozhyu. Zaporozhe: Zaporozhskoe knigo-gazetnoe izd-vo, 1962.
- Personalnyiy gid: Putevoditel. Zaporozhe: Dikoe Pole, 2012.
- Posokhov, Serhii. “Metafory yak zasib reprezentatsii mista v putivnykakh po Kharkovu”. In U poshukakh oblychchia mista. Praktyky samoreprezentatsii mist Ukrainy v industrialnu ta postindustrialnu dobu, ed. by V. Kravchenko & S. Posokhov. Kharkiv: Vyd-vo Tochka, 2021.
- Proekt ustava obschestva ustroystva i blagoustroystva poselka “Novyiy Harkov”. Harkov, 1911.
- Semko, O., & A. Hodin. Turistskie marshrutyi Zaporozhya. Putevoditel. Dnepropetrovsk: Promin, 1971.
- Tsentralnyi derzhavnyi arkhiv vyshchykh orhaniv vlady Ukrainy, f. 5, op. 3, spr. 1877, ark. 1–57.
- U poshukakh oblychchia mista. Praktyky samoreprezentatsii mist Ukrainy v industrialnu ta postindustrialnu dobu, ed. by V. Kravchenko & S. Posokhov. Kharkiv: Vydavnytstvo Tochka, 2021.
- Zaporizhzhia. Fotonarys. Zaporizhzhia: Derzh. Vyd-vo obrazotvorchoho mys-va ta lit-ry URSR, 1960.
- Zaporizhzhia. Putivnyk. Dnipropetrovsk: Promin, 1967.
- Zaporizka oblast. Iliustrovana entsyklopediia. Zaporizhzhia: Dyke Pole, 2006.
- Zaporozhe moe tsvetuschee. Kiev: Reklama, 1978.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2022 Roman Liubavskyi
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з такими умовами:
а) Автори зберігають за собою авторські права на твір на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License CC BY 4.0, котра дозволяє іншим особам вільно поширювати (копіювати і розповсюджувати матеріал у будь-якому вигляді чи форматі) та змінювати (міксувати, трансформувати, і брати матеріал за основу для будь-яких цілей, навіть комерційних) опублікований твір на умовах зазначення авторства.
б) Журнал дозволяє автору (авторам) зберігати авторські права без обмежень.
в) Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо поширення твору (наприклад, розміщувати роботу в електронному репозитарії), за умови збереження посилання на його першу публікацію. (Див. Політика Самоархівування)
г) Політика журналу дозволяє розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у репозитаріях) тексту статті, як до подання його до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).