Порівняльна історія в гуманітарній освіті України

Автор(и)

  • Mykhailo Kirsenko доктор історичних наук, професор НаУКМА, Україна https://orcid.org/0000-0003-4101-1286
  • Tetiana Balabushevych кандидат історичних наук, доцент НаУКМА, Україна

DOI:

https://doi.org/10.18523/2617-3417.2021.4.73-79

Ключові слова:

Україна, освіта, порівняльна історія, Європа, цивілізація

Анотація

Історія, вчителька життя, охоплює низку навзаєм доповнюваних понять. Її треба навчати поступово, крок за кроком, від місцевих сюжетів до всесвітніх узагальнень, щоразу беручи до уваги вік, освітній рівень і фахову зацікавленість конкретної аудиторії. Учні початкових і середніх шкіл довідуються спочатку про рідні міста і райони, потім докладніше про батьківщину в цілому, спільні підва- лини і найважливіші явища Європи, засадничі імена і факти решти світу. Заклади вищої освіти мають на меті сполучити у випускників мінімум знань, необхідних будь-якій цивілізованій людині, та переважну увагу до попереднього розвитку вужчих сфер інтересів майбутніх правників, інженерів, лікарів тощо. У виснаженій тоталітарним геноцидом нації перехідної доби треба зламати міцно вкорінений комплекс меншовартості, довести неподільність вітчизняної історії та ментальності з довкіллям у Східно-Центральній Європі, збагнути сенс європейської спільноти, простежити на прикладі України філологічне, історичне, політичне, державотворче покоління Відродження в репатріації до глобальної сучасності. Задум Могилянської академії базовано на передумовах її розгортання в міжнародний осередок комбіновано-компаративної гуманістики з міжпредметної синхронізації викладання вітчизняної та всесвітньої історії до міжвідомчої галузевої координації з культурологією, мистецтвознавством, юриспруденцією, філософією, політологією та іншими дотичними науками.

Біографії авторів

Mykhailo Kirsenko, доктор історичних наук, професор НаУКМА

m.kirsenko@ukma.edu.ua

Tetiana Balabushevych, кандидат історичних наук, доцент НаУКМА

balabushevych@ukma.edu.ua

Посилання

  1. Chrétienté et Europe: le projet de Georges de Podiebrad au xve siècle. Chrétiens et sociétés, 1, 19948.
  2. Dokumenty Bohdana Khmelnytskoho. Uporiadnyky I. Krypiakevych, I. Butych. Kyiv, 1961.
  3. Drach, Ivan. “Babusentsiia”. Ukrainska ta zarubizhna literatura. https://ukrainian-poetry.com/drach-ivan/babusenciya/.
  4. Dylonhova, Hanna. Istoriia Polshchi 1795–1990. Pereklad z polskoi M. Kirsenka. Kyiv: Vydavnychyi dim “Kyievo-Mohylianska akademiia”, 2007.
  5. Hoshko, Tetiana. “Novi/stari problemy vykladannia istorii Ukrainy u vyshchii shkoli”. Historians, march 23, 2013.
  6. Hymn Polski. https://teksciory.interia.pl/hymn-polski-narodowy-hymn-tekst-piosenki,t,570659.html.
  7. Ketola, Je. Revoljucija 1917 goda i obretenie Finljandiej nezavisimosti: dva vzgljada na problemu, FEDY (1993). http://www. fedy-diary.ru/?page_id=5806.
  8. “Kontseptsiia ta prohramy vykladannia istorii Ukrainy v shkoli (proekt)”. In Materialy 4 i 5 Robochykh narad z monitorynhu shkilnykh pidruchnykiv istorii Ukrainy. Kyiv, 2009.
  9. Korneliuk, B. V. “Renesansni uiavlennia pro istoriiu”. Nova filolohiia 25 (2013): 97–100. www.irbis-nbuv.gov.ua›irbis_nbuv›cgiirbis_64›2.
  10. Kulchytskyi, Stanislav. “Istoriia i chas. Rozdumy istoryka”. Ukrainskyi istorychnyi zhurnal 4 (1992): 3–10.
  11. Majakovskij, Vladimir. “Stihi o sovetskom pasporte”. In V. V. Majakovskij. Polnoe sobranie sochinenij, 87. T. 10. Moskva: Goslitizdat, 1958. https://ilibrary.ru/text/4125/index.html.
  12. Mudryi M., & O. Arkusha. Istoriia: Ukraina i svit (Intehrovanyi kurs. Riven standartu). Pidruchnyk dlia 10 klasu zakladiv zahalnoi serednoi osvity. Kyiv: Heneza, 2018.
  13. Pennsylvania Avenue Past Prologue Statue: “Study the Past” and “What is Past is Prologue”. https://www.flickr.com/pho- tos/81533006@N00/46030336055.
  14. Petefi, Shandor. “Ya madiar”. In Biblioteka Ukrainskoi literatury. https://www.ukrlib.com.ua/world/printit.php?tid=293.
  15. M. Kirsenko, T. Balabushevych “Propozytsii do kontseptsii istorychnoi osvity v Ukraini”. In Materialy III Robochoi narady z monitorynhu shkilnykh pidruchnykiv istorii Ukrainy. Kyiv, 2009.
  16. Shevchenko, Taras. Zibrannia tvoriv. T. 1: Poeziia. 1837–1847. Kyiv, 2003.
  17. “Shkilna istoriia ochyma istorykiv-naukovtsiv”. In Materialy Robochoi narady z monitorynhu shkilnykh pidruchnykiv istorii Ukrainy. Kyiv, 2008.
  18. Słowikowski, Tadeusz. “Nowoczesność i tradycja w nauczaniu historii”, Rocznik Naukowo-Dydaktyczny 129, Prace historyczne (15) (1995): 17–36. http://pbc.up.krakow.pl/dlibra/docmetadata?id=2358&from=pubstats.
  19. Symonenko, Vasyl. “Do suiesloviv”. In Ukrainska ta zarubizhna poeziia. https://ukrainian-poetry.com/simonenko-vasil/do- suyesloviv/.
  20. “The Study of History and the Practice of Politics”. https://i. pinimg.com/564x/ae/ed/f0/aeedf07dc693605813387b5f1a7 ad0df.jpg.
  21. Vuichytskyi, Kazimezh. “Polshcha potrebuie Ukrainy «vybachaiemo i prosymo vybachennia»”. Nezalezhnyi kulturolohichnyi chasopys “Yi” (15.03.2018). http://polonews.in.ua/opinie/ 91137-91137-/.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-12-01

Як цитувати

Kirsenko, Mykhailo, і Tetiana Balabushevych. 2021. «Порівняльна історія в гуманітарній освіті України». Наукові записки НаУКМА. Історичні науки 4 (Грудень):73-79. https://doi.org/10.18523/2617-3417.2021.4.73-79.

Номер

Розділ

ОПІНІЇ, РЕФЛЕКСІЇ, ДИСКУСІЇ